Hadis şöyle:
"Bir adam sefere çıkarken hanımına der 'Üst kattan alt kata inme.' Alt katta kadının babası oturuyordur. Kadın Peygamberimiz (sav)'den izin ister. Peygamberimiz 'Kocanın sözünü dinle.' der. Kadının babası vefat eder, kadın yine Peygamberimiz'den izin ister, Peygamberimiz yine 'Kocanın sözünü dinle.' der. Daha sonra kadının babası defnedilirken Peygamberimiz kadına haber yollar: 'Kocanın sözünü dinlediğin için, Allah babanın günahlarını affetti.' der."
- Böyle bir hadis var mıdır? Varsa hadis tevatür müdür, zayıf mıdır?
Değerli kardeşimiz,
Bu hadisi Taberani el-Evsat’ında (7/302) -Hz. Enes’ten zayıf bir senetle- rivayet etmiştir. Sonra İmam Gazali de buna İhya’da (2/57) yer vermiştir.
Zeynu’l-Iraki bu hadisin zayıf olduğunu belirtmiştir. (bk. Irakî, tahricu ahadis’l-İhya/birliktedir, 2/57).
Hafız heysemi de bu hadisin senedinde zayıf bir ravinin olduğunu söyleyerek rivayetin zayıf olduğuna işaret etmiştir. (bk. Mecmau’z-Zevaid, 4/313)
Kur'ân, anne-babaya itaati Allah'a kulluktan sonra sayar. Peygamberimiz de hadislerinde Allah'ın rızasının anne-babasının rızasına bağlı olduğunu bildirerek, onların haklarına riayet etmeyi tavsiye eder.
Anne-baba hakları, kişiler bekârken devam ettiği gibi, erkek veya kız evlendikten sonra da kopmadan sürüp gider.
Erkek, ev bark sahibi olduğu için anne-babasını ihmal edemediği gibi, kadın da kocasının izin vermediğini ileri sürerek anne-babasını ziyaretten uzak kalamaz.
"Sılâ-i rahim" adı verilen akraba hakları farz bir ibadettir. Yani namaz kılmak, oruç tutmak, haram işlememek nasıl farzsa, akraba haklarını gözetmek de öyle bir farzdır. Erkek olsun, kadın olsun, bu farzı ihmal ettikleri zaman önemli bir hukuku çiğnemiş, kulluk vazifesini hakkıyla yapmamış olur. Böyle bir konuda erkek hanımının engellemelerine sığınamayacağı gibi, kadın da beyinin izin vermemesini bahane olarak gösteremez.
Fıkıh kitaplarında kocanın, hanımının anne-baba ve akrabalarını ziyaretini yasaklayamayacağı kaydedilir. Çünkü sıla-i rahim farz olduğundan, erkek, hanımının bu farzı işlemesine engel olamaz.
Bu nedenle İslam'ın genel hükmüne göre, kadının anne babasını hastalığında ve özellikle ölüm hastalığında, kocası izin vermese bile, evinden ayrılabilir ve onları ziyaret edip bakımlarını yapabilir. Hatta anne babası gayri müslim de olsa, böyle bir durumda ziyaret edebilir. (bk. Ömer Nasuhi, Hukuk-u İslamiye, 2/174)
Kaynak Sorularlaİslamiyet.