❀꧁꧂❀❀꧁꧂❀
Soru : Kur'an-ı Kerim'i para ile okutturmak veya Hatim yaptırmak caiz midir?
Cevap :
Kur'an'ın okunması ölüye gitmez; okumadan dolayı Allah'ın lütfettiği sevap ölüye hediye edilir. Bu sebeple amacı para almak olan bir insan para için Kur'an okursa ibadet olmayacağından sevab beklemek de doğru değildir. Bu sebeple alimler Kur'an para için okunmaz demişler.
Hanefi mezhebinde ise ta'at ve ibâdet karşılığında ücret almak haram olduğundan Kur'ân-ı Kerîm'i menfaat karşılığı okumak caiz değildir.
Ücret alan da mesul, veren de mesuldür. Peygamber (sav) şöyle buyuruyor:
"Kur'ân-ı Kerîm'i tilavet ediniz. Fakat karşılığında ücret alıp menfaat sağlamayınız."
Ancak Hanefi mezhebinin son âlimleri ezan, imamet, va'z ve Kur'ân-ı Kerîm öğretmek mukabilinde ücret almaya cevaz vermişler ve haram olmadığını söylemişlerdir. Çünkü ücret mukabilinde belirli kimselere bu vazife yaptırılmazsa, vazife aksaklığı olacak ve şeair-i İslâmiyenin ortadan kalkmasına sebep olacaktır. (el-Fıkh 'ala'l-Mezahib el-Erba'a, III/127; Resail İbn'i Abidin, s. 158-171)
Ancak Şafii mezhebine göre kabristanda ve meyyitin yanında Kuran-ı Kerimi okumak rahmetin inmesine vesile olduğu için birisini kalbden hatırlayıp Kuran-ı Kerimi tilavet etmek ve ondan sonra Ya Rabbi Okunan Kuran-ı Kerimin sevabı kadar filan adama ver, diyerek dua etmek de hatırlanan adamın(kimsenin) rahmete mazhar olmasına vesile olur.Ve bu takdirde tilavet ücreti alınabilir(56)
(56) Tuhfetül Muhtac C. 6, s. 158
Hanefi mezhebinde ise taat ve ibadet karşılğında ücret almak haram olduğundan Kuran-ı Kerimi Kuran-ı Kerimi menfaat karşılığı okumak caiz değildir.Ücret alan da mesul verende mesuldur.Peygamber (s.a.s) şöyle buyuruyor.Kuran-ı Kerimi tilavet ediniz.Fakat karşılığında ücret alıp menfaat sağlamayınız.
Kur’an-ı kerim geçim vasıtası yapılmaz.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kur'an okuyun, fakat geçim vasıtası yapmayın.) [İ.Ahmed]
(Bir zaman gelir, Kur'an, Allah rızası için değil, dünyalık için okunur.) [Ebu Davud]
(Kur'an okuyup da, okun yaydan çıktığı gibi dinden çıkanlar olacaktır.) [İbni Mace]
(Kur’an-ı kerim, okuyanlarına ya şefaat eder veya düşman olur.) [Müslim]
Ücretle okunan Kur'andan ölüye sevap hasıl olmaz. (Hidaye)
Para ile Kur’an-ı kerim okutmak haramdır. (Bey ve Şir’a)
Hafız, pazarlık etmeden, sırf Allah rızası için hatim veya mevlid okursa, okutanın hediye ettiğini alması caiz olur. (Hadika, Berika)
Kur’an-ı kerim okuyup hediye almayı meslek haline getirmemelidir! Çünkü âdet haline gelen hediyeler, şart edilen ücret gibidir. (Dürr-ül muhtar)